Jak poinformowała
Kancelaria Prezydenta RP, prezydent Bronisław Komorowski podpisał nowelizację
Prawa energetycznego, czyli tzw. mały trójpak energetyczny.
Jak czytamy w komunikacie Kancelarii Prezydenta RP poświęconemu podpisaniu małego
trójpaku, podpisana właśnie ustawa jest krokiem w kierunku tworzenia wspólnego
rynku energii elektrycznej i gazu oraz stanowi wsparcie dla rozwoju energetyki
prosumenckiej, a także wprowadza przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i
Rady ws. promowania energii ze źródeł odnawialnych.
– Ustawa wprowadza wiele istotnych rozwiązań, jednak do uregulowania pozostaje jeszcze m.in.
kwestia skutecznej budowy źródeł wytwórczych i magazynów energii. Niezbędne jest
też przyjęcie całościowych przepisów dotyczących przyłączeń do sieci. W
najbliższej przyszłości wyzwaniem będzie również zapewnienie rozwoju
odnawialnych źródeł energii z naciskiem na różnorodność stosowanych technologii
i wypracowanie efektywnego systemu wsparcia. Polska musi także odpowiedzieć na
wymogi „inteligentnej energetyki” (smart grid), wprowadzając w swoim
ustawodawstwie mechanizmy i narzędzia zachęcające do racjonalizacji zużycia
energii i stabilizujące działalność podmiotów rynku energii – informuje
Kancelaria Prezydenta RP.
W komunikacie dotyczącym małego trójpaku Kancelaria Prezydenta RP podkreśla
potrzebę dalszej pracy „na rzecz spójności polityki energetycznej, ładu instytucjonalnego
i jasnych regulacji” poprzez prace i przyjęcie ustaw energetycznych wchodzących w skład dużego trójpaku.
Poniżej prezentujemy informację Kancelarii Prezydenta RP na temat małego trójpaku
energetycznego:
Informacja w sprawie ustawy z dnia 26 lipca 2013
r. o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz niektórych innych
ustaw
Zasadniczym celem obszernej nowelizacji ustawy – Prawo
energetyczne jest zapewnienie pełnej implementacji przepisów dyrektywy
Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/28/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie
promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych zmieniającej i w
następstwie uchylającej dyrektywy 2001/77/WE oraz 2003/30/WE, a także
uzupełnienie wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/72/WE z
dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii
elektrycznej i uchylającą dyrektywę 2003/54/WE oraz dyrektywy Parlamentu
Europejskiego i Rady 2009/73/WE z dnia 13 lipca 2009 r. dotyczącej wspólnych
zasad rynku wewnętrznego gazu ziemnego i uchylająca dyrektywę
2003/55/WE.
Uchwalenie tzw. małego trójpaku energetycznego to krok we
właściwym kierunku – ustawa przybliża do realizacji wspólnego rynku energii
elektrycznej i gazu oraz działa na rzecz rozwoju energetyki prosumenckiej. Wśród
licznych zmian wprowadzanych nowelizacją należy wskazać przede wszystkim:
1)
wprowadzenie definicji odbiorcy wrażliwego wraz z określeniem przysługującego mu
zryczałtowanego dodatku energetycznego:
a) dodatek energetyczny wynosić
będzie rocznie nie więcej niż 30% iloczynu limitu zużycia energii elektrycznej
oraz średniej ceny energii elektrycznej dla odbiorcy energii elektrycznej w
gospodarstwie domowym. Limity określono następująco:
– 900 kWh w roku
kalendarzowym – dla gospodarstwa domowego prowadzonego przez osobę samotną;
–
1250 kWh w roku kalendarzowym – dla gospodarstwa domowego składającego się
z
2 do 4 osób;
– 1500 kWh w roku kalendarzowym – dla gospodarstwa domowego
składającego się
z co najmniej 5 osób.
b) dodatek będzie przyznawany przez
wójta, burmistrza lub prezydenta miasta w drodze decyzji na wniosek odbiorcy
wrażliwego energii elektrycznej i wypłacany do dnia
10 każdego miesiąca z
góry,
c) wypłata dodatku energetycznego będzie zadaniem z zakresu
administracji rządowej. Dodatek energetyczny wypłacać będą gminy, otrzymujące na
ten cel dotację z budżetu państwa (ustawa szczegółowo reguluje zasady jej
udzielania),
2) ustawa doprecyzowuje przepisy dotyczące przeprowadzania przez
przedsiębiorstwo energetyczne wykonujące działalność gospodarczą w zakresie
przesyłania lub dystrybucji paliw lub energii kontroli legalności pobierania
paliw lub energii, kontroli układów pomiarowo – rozliczeniowych, dotrzymania
zawartych umów oraz prawidłowości rozliczeń;
3) nowelizacja wskazuje
przesłanki, po wystąpieniu których przedsiębiorstwo energetyczne wykonujące
działalność gospodarczą w zakresie przesyłania lub dystrybucji paliw gazowych
lub energii może wstrzymać (z zastrzeżeniami wynikającymi z ustawy) dostarczanie
paliw gazowych lub energii:
a) gdy w wyniku przeprowadzonej kontroli
stwierdzono, że nastąpiło nielegalne pobieranie paliw lub energii,
b) gdy
odbiorca zwleka z zapłatą za świadczone usługi, co najmniej przez okres 30 dni
po upływie terminu płatności,
4) nowelizacja dostosowuje w sposób pełniejszy
polskie przepisy do wymogów prawa unijnego w zakresie niezależności operatorów
systemów przesyłowych i dystrybucyjnych,
5) ustawa dodaje przepisy regulujące
wytwarzanie energii elektrycznej w mikroinstalacji przez osobę fizyczną
niebędącą przedsiębiorcą oraz zasady przyłączania tych instalacji do sieci
dystybucyjnej,
6) nowelizacja dodaje również przepisy dotyczące gwarancji
pochodzenia energii elektrycznej wytwarzanej w odnawialnym źródle energii,
7)
nowelizacja rozszerza katalog podmiotów obowiązanych do przedstawienia Prezesowi
URE do umorzenia świadectw pochodzenia energii elektrycznej ze źródeł
odnawialnych lub biogazu rolniczego albo uiszczenia opłaty zastępczej o odbiorów
przemysłowych, którzy w roku poprzedzającym rok realizacji obowiązku zużyli nie
mniej niż 100 GWh energii elektrycznej, której koszt wyniósł nie mniej niż 3%
wartości jego produkcji,
8) ustawa przewiduje wzmocnienie niezależności
Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki poprzez zmianę sposobu wyboru oraz
wprowadzenie zasady, że funkcję tę można pełnić tylko jedną, 5-letnią
kadencję,
9) nowelizacja nakłada na Ministra Gospodarki obowiązek opracowania
projekt krajowego planu działania w zakresie energii ze źródeł odnawialnych do
roku 2020.
Jak wskazano powyżej, ustawa wprowadza wiele
istotnych rozwiązań, jednak do uregulowania pozostaje jeszcze m.in. kwestia
skutecznej budowy źródeł wytwórczych i magazynów energii, całościowe przepisy
dotyczące przyłączeń do sieci. W najbliższej przyszłości wyzwaniem będzie
również zapewnienie rozwoju OZE z naciskiem na różnorodność stosowanych
technologii i wypracowanie efektywnego systemu wsparcia. Polska musi także
odpowiedzieć na wymogi „inteligentnej energetyki” (smart grid), wprowadzając w
swoim ustawodawstwie mechanizmy i narzędzia zachęcające do racjonalizacji
zużycia energii i stabilizujące działalność podmiotów rynku energii. Nasz kraj
potrzebuje spójnej polityki energetycznej, ładu instytucjonalnego i jasnych
regulacji w tym zakresie, aby sprostać globalnym trendom, dlatego też
kontynuacja prac nad tzw. dużym trójpakiem jest
konieczna.
Źródło: Kancelaria Prezydenta RP / red. gramwzielone.pl